חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

אביהו

בנו השני של אהרן הכהן ואלישבע.

אביהו ואחיו נדב ואהרן אביהם ושבעים זקנים מזקני ישראל עלו אל הר סיני וראו את א-לקי ישראל [שמות כד א-ט].

נדב ואביהוא נמשחו לכהנים ביום חנוכת המשכן, אך בשל המאורע שמתואר בפרשת שמיני בספר ויקרא, שהוא ואחיו הקריבו אש זרה לפני ה', מתו שניהם ביום השמיני למילואים שהיה בא' בניסן [מגילה י, ע"ב] באש שיצאה מלפני ה' מבלי להשאיר אחריהם צאצאים. נראה לפי הפסוקים שנדב היה דומיננטי יותר מאביהוא.

חז"ל חלוקים אודות מיתתם של נדב ואביהוא. יש אומרים שהיו צדיקים וכוונתם הייתה רצויה [ילקוט שמעוני קהלת רמז תתקעו] ויש אומרים שהורו הלכה בפני רבם [עירובין סג,ע"א], שנכנסו שתויי יין לאהל מועד, שנכנסו ללא בגדי הכהונה, מפני שלא נשאו נשים ומפני שהיו בעלי גאווה, ועל כך נתחייבו מיתה.
"נדב ואביהו היו בחורים יפים, ולא היו להם נשים. שחצנים היו. הרבה נשים היו יושבות עגונות
[בפסיקתא דרב כהנא ו' "עגומות"]. וממתינות להם. מה היו אומרים? אחי אבינו מלך, אחי אמנו נשיא, אבינו כהן גדול, ואנו שנינו סגני כהונה, איזו אשה הוגנת לנו?" [ ויקר"ר כ].

ספרא שמיני פרשה א :
(כא) "...שראו את משה ואת אהרן שהיו מהלכים, תחילה הן באים אחריהם וכל ישראל אחריהם. אמר לו נדב לאביהוא: עוד שני זקנים הללו מתים ואנו ננהוג את הקהל. אמר הקדוש ברוך הוא: נראה מי קובר את מי? הם קוברים אתכם ויהיו הם מנהיגים את הקהל. (כב) דבר אמר כיון שראו בני אהרן שקרבו כל הקרבנות ונעשו כל המעשים ולא ירדה שכינה לישראל אמר לו נדב לאביהוא וכי יש לך אדם שמבשל תבשיל בלא אש, מיד נטלו אש זרה ונכנסו לבית קדשי הקדשים... אמר להם הקדוש ברוך הוא: אני אכבד אתכם יותר ממה שכבדתם אותי. אתם הכנסתם לפני אש טמאה, אני אשרוף אתכם באש טהורה. (כג) כיצד היתה מיתתן? שני חוטים של אש יצאו מבית קדשי הקדשים ונחלקו לארבעה. שנים נכנסו בחוטמו של זה, ושנים בחוטמו של זה, ונשרף גופם ובגדיהם קיימים...".

מיתתם הייתה בנס: "שמתו בנס שבא מאתו" [רמב"ן במדבר פרק ג פסוק ד]
ילקוט שמעוני תורה פרשת שמיני רמז תקכד
"ר' אליעזר אומר: לא מתו אלא בחוץ, מקום שהלוים מותרין ליכנס, שנאמר 'ויקרבו וישאום בכתנותם', א"כ למה נאמר 'וימותו לפני ה''? נגפן המלאך ודחפן המלאך לחוץ והוציאן. ר' עקיבא אומר: לא מתו אלא בפנים... אם כן למה נאמר 'ויקרבו וישאום בכתנותם'? מלמד שהטילו עליהם חניתות של ברזל וגררום והוציאום לחוץ:

ביום הכיפורים מזכירים את מיתתם, מפני שמיתתן של צדיקים מכפרת:
מדרש תנחומא (בובר) פרשת אחרי מות סימן י :
"אמר ר' חייא בר אבא: באחד בניסן מתו בניו של אהרן, למה מזכיר מיתתן ביום הכפורים?, ללמד כשם שיום הכפורים מכפר כך מיתת צדיקים מכפרת".

אביהוא נקרא על שם אביו של אהרן-עמרם. "כי אהרן קרא לבנו אביהוא על שם אביו עמרם 'אבי הוא' ונענש על שהקדים לקרא שם בכורו נדב על שם חמיו עמינדב, כי כבוד אביו קודם" שו"ת בצל החכמה חלק ג סימן קח .
.
שמות פרק ו
כג) וַיִּקַּח אַהֲרֹן אֶת אֱלִישֶׁבַע בַּת עַמִּינָדָב אֲחוֹת נַחְשׁוֹן לוֹ לְאִשָּׁה וַתֵּלֶד לוֹ אֶת נָדָב וְאֶת אֲבִיהוּא אֶת אֶלְעָזָר וְאֶת אִיתָמָר:
שמות פרק כד
(א) וְאֶל מֹשֶׁה אָמַר עֲלֵה אֶל ה' אַתָּה וְאַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא וְשִׁבְעִים מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם מֵרָחֹק: ... ט) וַיַּעַל מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא וְשִׁבְעִים מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל:
שמות פרק כח
א) וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר בְּנֵי אַהֲרֹן:
ויקרא פרק י
(א) וַיִּקְחוּ בְנֵי אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אִישׁ מַחְתָּתוֹ וַיִּתְּנוּ בָהֵן אֵשׁ וַיָּשִׂימוּ עָלֶיהָ קְטֹרֶת וַיַּקְרִבוּ לִפְנֵי ה' אֵשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם: (ב) וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה' וַתֹּאכַל אוֹתָם וַיָּמֻתוּ לִפְנֵי ה': (ג) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' לֵאמֹר בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל פְּנֵי כָל הָעָם אֶכָּבֵד וַיִּדֹּם אַהֲרֹן: (ד) וַיִּקְרָא מֹשֶׁה אֶל מִישָׁאֵל וְאֶל אֶלְצָפָן בְּנֵי עֻזִּיאֵל דֹּד אַהֲרֹן וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם קִרְבוּ שְׂאוּ אֶת אֲחֵיכֶם מֵאֵת פְּנֵי הַקֹּדֶשׁ אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה: (ה) וַיִּקְרְבוּ וַיִּשָּׂאֻם בְּכֻתֳּנֹתָם אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה:



מקור הערך: מרים סמואל, על פי אנציקלופדיה לאישים בתנ"ך, ד' קמחי; אישים בתנ"ך יש"י חסידה, אנציקלופדיה אוצר ישראל,י"ד אייזנשטיין [ערך: נדב ואביהוא].

יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן