חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

שלשה עשר עקרים

שלשה עשר עיקרי היהדות, כפי שהם מנוסחים בסידור התפילה. עיקרים אלה הם בעקבות הרמב"ם.

שלושה עשר העיקרים נוסחו על ידי הרמב"ם בהקדמתו לפירוש המשנה במסכת סנהדרין, פרק חלק.

טקסט מלא של דברי הרמב"ם

בסידורים מצוי הקטע הבא, שחובר בתקופה מאוחרת יותר, והוא מתמצת את עיקריו של הרמב"ם:

א]
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה.
שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים.
וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָׂה וְעוֹשֶׂה וְיַעֲשֶׂה לְכָל הַמַּעֲשִׂים:

ב]
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה.
שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא יָחִיד וְאֵין יְחִידוּת כָּמוֹהוּ בְּשׁוּם פָּנִים.
וְהוּא לְבַדּוֹ אֱלֹהֵינוּ. הָיָה הֹוֶה וְיִהְיֶה:

ג]
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה.
שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ אֵינוֹ גוּף.
וְלֹא יַשִּׂיגוּהוּ מַשִּׂיגֵי הַגּוּף.
וְאֵין לוֹ שׁוּם דִּמְיוֹן כְּלָל:

ד]
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה.
שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא רִאשׁוֹן וְהוּא אַחֲרוֹן:

ה]
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה.
שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ לוֹ לְבַדּוֹ רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל.
וְאֵין רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל לְזוּלָתוֹ:

ו]
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה.
שֶׁכָּל דִּבְרֵי נְבִיאִים אֱמֶת:

ז]
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה.
שֶׁנְּבוּאַת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם הָיְתָה אֲמִתִּית.
וְשֶׁהוּא הָיָה אָב לַנְּבִיאִים.
לַקּוֹדְמִים לְפָנָיו וְלַבָּאִים אַחֲרָיו:

ח]
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה.
שֶׁכָּל הַתּוֹרָה הַמְּצוּיָה עַתָּה בְיָדֵינוּ
הִיא הַנְּתוּנָה לְמֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם:

ט]
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה.
שֶׁזֹּאת הַתּוֹרָה לֹא תְהֵא מֻחְלֶפֶת,
וְלֹא תְהֵא תוֹרָה אַחֶרֶת מֵאֵת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ:

י]
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה.
שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ יוֹדֵעַ כָּל מַעֲשֵׂה בְנֵי אָדָם וְכָל מַחְשְׁבוֹתָם.
שֶׁנֶּאֱמַר הַיֹּצֵר יַחַד לִבָּם הַמֵּבִין אֶל כָּל מַעֲשֵׂיהֶם:

יא]
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה.
שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ גּוֹמֵל טוֹב לְשׁוֹמְרֵי מִצְוֹתָיו
וּמַעֲנִישׁ לְעוֹבְרֵי מִצְוֹתָיו:

יב]
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה.
בְּבִיאַת הַמָּשִׁיחַ. וְאַף עַל פִּי שֶׁיִּתְמַהְמֵהַּ.
עִם כָּל זֶה אֲחַכֶּה לּוֹ בְּכָל יוֹם שֶׁיָּבוֹא:

יג]
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה.
שֶׁתִּהְיֶה תְּחִיַּת הַמֵּתִים בְּעֵת שֶׁיַעֲלֶה רָצוֹן
מֵאֵת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ וְיִתְעַלֶּה זִכְרוֹ לָעַד וּלְנֵצַח נְצָחִים:



הערות לערך:
שם המעיר: אתי קליין
הערה: הפיוט "יגדל אלהים חי" מונה בצורה פיוטית את י"ג עיקרי האמונה כפי שנוסחו ע"י הרמב"ם בפירושו למשנה. השיר חובר ע"י ר' דניאל בן יהודה הדיין מרומא, בן המאה ה-13, שחי בערך מאה שנים לאחר הרמב"ם. הפיוט זכה לתפוצה עצומה ונתקבל ברוב מנהגי התפילה של קהילות ישראל, הנוהגות לשיר אותו בסיום התפילה. על השיר נכתבו פרודיות והוא אף זכה לחיקויים רבים. האר"י ז"ל התנגד לאמירת שיר זה, בין היתר כיוון שלא הסכים לקביעת עיקרי אמונה כלל. משום כך בקהילות ישראל הנוהגות בסדרי התפילה שלהן ע"פ מנהג האר"י לא מצוי פיוט זה.


מקור ההערה: ויקפדיה


יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן



ערכים קרובים
עקרים